Vi pratar med Ulrika Nordenstam, grundare och vd för Northern Well, ett företag inom häst- och friluftsprodukter i Borås. Northern Well är ett av de sju företag som deltagit i projektet Turn International med internationell affärsutveckling i fokus. Som ett resultat av sin medverkan i projektet har Ulrika nu ett samarbetsavtal med Storbritanniens största grossist av hästprodukter.
Om Northern Well
Northern Well, som grundades 2009, är verksamt inom häst- och friluftsprodukter. Ulrika har själv designat och utvecklat företagets produktsortiment utifrån lösningar hon såg en nisch för på marknaden. Detta resulterade bland annat i en patenterad och mönsterskyddad sadelhängare samt en tillbehörshängare som kommit att bli företagets storsäljare, och som säljs bland annat via Hööks och Naturkompaniet. Utgångspunkten för hela produktsortimentet är en speciellt framtagen karbinhake av hållbart aluminium. Produkterna produceras i Kina och bara under senaste året har Ulrika dubblat omsättningen.
Behov av expansion
I takt med företagets snabba tillväxt beslöt Ulrika att det var dags för Northern Well att expandera sin marknad och påbörja en exportsatsning. Genom sina nätverk blev hon tipsad om att söka till projektet Turn International som drevs 2013-2014 av Enterprise Europe Network vid Business Region Göteborg i samarbete med Business Sweden. Genom projektet såg Ulrika en möjlighet till att kunna stöta och blöta sina idéer kring internationalisering i en kvalificerad kontext. Sedan tidigare hade Ulrika också god erfarenhet av att ta hjälp av Enterprise Europe Network för att kunna söka samarbetspartners via deras internationella databas, en tjänst Ulrika beskriver som en jättebra möjlighet för företagare.
”Att vara med i projektet Turn International var väldigt nyttigt och har fått mig att tänka annorlunda kring export”, säger Ulrika. ”Det hjälpte mig se vad som var internationellt möjligt för Northern Well, få konkret lotsning och komma vidare i mitt tänk”.
Vad fick Northern Well hjälp med i projektet?
I samråd med Turn Internationals coach kunde Ulrika dels konstatera att sadelhängaren var den produkt hon skulle fokusera på i sin exportsatsning, och dels avgränsa sitt marknadsval till Storbritannien. Business Swedens representant i London kopplades in för att söka fram bra återförsäljare på plats. Under senvåren 2014 kunde Ulrika göra ett första besök tillsammans med Business Sweden till Storbritanniens största grossist av hästprodukter, ”Battles” för att presentera sin sadelhängare samt två andra produkter från sortimentet. Besöket resulterade i ett samarbetsavtal med exklusiva rättigheter och en första orderbeställning av alla produkter i sortimentet.
”Jag hade redan innan anat att Battles kunde vara rätt för mig”, säger Ulrika. ”Genom projektet kunde jag få hjälp med att öppna dörren och boka besök. Det stämde direkt.”
Planer för framtiden
Ulrika ser fram emot att fortsätta utveckla samarbetet med Battles och expandera sin exportsatsning samt produktsortiment. Under 2015 satsar Ulrika på fler marknader även inom Sveriges gränser då sortimentet även passar utmärkt till segmenten sport/fritid och baby/barn. Framtiden ser ljus ut för detta Boråsföretag!
Projektet Turn International har under 2013-2014 drivits av Enterprise Europe Network vid Business Region Göteborg i samarbete med Business Sweden. Projektet har medfinansierats av Västra Götalandsregionen och ingått i regeringens satsning Främja kvinnors företagande.
Linda Emilsson, Enterprise Europe Network vid Business Region Göteborg
E-post: linda.emilsson@businessregion.se