LKG Krossprodukter ligger vackert beläget strax utanför Herrljunga. Företaget startades 1964 och sedan 1984 driver nuvarande ägaren Kent Lennartsson verksamheten. Det var när man behövde en ny leverantör av bergarten dolomit man sökte och fick kontakt med affärsnätverket Enterprise Europe Network.
Verksamheten har funnit i olika former funnits sedan 1964 och 1984 fick Kent Lennartsson, vd, tillfälle att köpa tillbaka verksamheten.
– När vi fick chansen tog vi den, jag är uppväxt med verksamheten, berättar Kent medan han visar oss runt och lotsar oss mellan olika bergarter och maskiner som verksamheten kräver. LKG Krossprodukter har en egen bergtäkt men importerar och förädlar även olika bergarter till bland annat dekor- och terazzosten. Företaget drivs av Kent Lennartsson och har ytterligare två anställda.
Ställdes inför utmaningar
Under året ställdes företaget för nya utmaningar då en av företagets leverantörer gav exklusivitet till en konkurrent vilket gjorde att det blev svårt att leverera dolomit, ett mineral som framförallt används till dekorsten i trädgårdar, till sina kunder. Stenen kommer i större block som krossas och tumlas hos LKG Krossprodukter innan den är klar för leverans.
För att hitta en lösning kontaktade Kent Företagarna som hänvisade vidare till Enterprise Europe Network. Det var så Seymur Badirkhanov, företagsrådgivare i affärsnätverket, kom i kontakt med Kent. Under samtal med Kent skapade sig Seymur en bra bild av verksamheten och kunde påbörja en marknadsskanning för att hitta relevanta leverantörer.
– Mindre företag har ofta begränsade resurser, både i form av tid och pengar, när de behöver hitta en ny leverantör i ett annat land. Företaget behöver fokusera på sin kärnverksamhet och få bra extern hjälp i god tid för att kunna fortsätta sina leveranser, särskilt i en hårt konkurrensutsatt bransch, säger Seymur.
Förfrågan till marknadsledande leverantörer
I en marknadsanalys framkom det vilka länder som är marknadsledande inom segmentet och Seymur kunde då men hjälp av nätverkets kollegor i respektive länder få kontaktuppgifter till potentiella leverantörer. Förfrågningar skickades ut till Polen, Egypten och Turkiet.
Efter inkomna offerter och varuprover från de tillfrågade leverantörerna föll valet på en leverantör från Turkiet, med vilken företaget tecknade avtal under hösten. I dagarna anländer den första containern med dolomit till hamnen i Göteborg.
– Det var rätt färg och kvalitet på den stenen, precis så vi vill ha den, säger Kent.
Fortsatt utveckling och större fokus på marknadsföring
Med en ny stabil leverantör som levererar med kvalitet och till ett konkurrensmässigt pris är sortimentet komplett igen. Nu tittar Kent framåt och ser vilka delar man kan gå vidare med att förbättra.
– Det är en bransch med hård konkurrens så man behöver hela tiden se över sin verksamhet, berättar Kent. Han är inte främmande för att anpassa och utöka sitt sortiment samt titta på olika vägar att köpa in produkterna.
– Vi kommer även titta över hur vi arbetar med marknadsföring framöver, berättar Kent vidare. Vi behöver ha fortlöpande kontakt med våra kunder, det är något jag har lärt mig under alla mina år i branschen.
– Jag är mycket nöjd med hjälpen jag fick, säger Kent. Med Seymurs hjälp kunde jag fortsätta leverera produkter med bra kvalitet till mina kunder till ett konkurrensmässigt pris.
Seymur Badirkhanov
Företagsrådgivare, Enterprise Europe Network
Telefon 0728-55 47 04
E-post seymur.badirkhanov@businessregion.se